GÅ FORÅRET I MØDE MED EN

Detox kur  21.-22. marts 2014

Shanprakshalana

 

Yoga og tarmskyldnings-døgn
v/ Pia Due og Dorthe Thomsen
            Yogalærere.

 

Thorup Aftenskole.

Fredag kl. 17- lørdag kl. 16

 

Thorup Gjæstgiveri, Pakhusvej 1. 8420 Knebel.

 

Tilmelding: Tlf: 51 34 13 91 el. dorthe@knebelhus.dk

Kun 10 pladser

 

Pris: Kurset inclusive "måltider" 450,- kr                                                                         RETUR TIL THORUP AFTENSKOLE 

evt overnatning fredag til lørdag i dobbeltværelse 200,- kr

 

Tidspunket omkring jævndøgn er ideelt til en udrensning af affaldsstoffer i kroppen.

Den traditionelle yoga-detox, Shanprakshalana – er en dyb måde at forbedre balancen i krop og sind efter vinteren.

Tarmskylning  ved hjælp af saltvand og yogaøvelser er en proces, hvor du rengør hele fordøjelsystemet  ved hjælp af saltvand med en saltkoncentration som i kroppen, 0,9 %. Det er en indre "hovedrengøring" med det formål at rense ud, løsne spændinger og give de indre organer tiltrængt hvile.

Denne detox kan være startskuddet til et liv med større opmærksomhed på det du spiser og drikker.

 

Der er en tæt sammenhæng mellem tarmsystemet og nervesystemet. Når tarmsystemet afspændes vil det samtidig afspænde og balancere nervesystemet. Diæten efter tarmskylningen stabiliserer den nye balance i nervesystemet.

 

Vi mødes fredag kl 17. Du vil få urtete og suppe, som du kan drikke af indtil sengetid. Dog skal du stoppe allerede kl 14 hjemmefra med at spise fast føde – det vil gøre det meget lettere for dig under forløbet.

 

Fredag aften vil vi gennemgå de øvelser, der bruges under udrensningen. Desuden vil der til sidst være en yogatime med regenererende yogastillinger for at berolige krop og sind og mentalt forberede sig på detox.

 

Tarmskylningen begynder lørdag morgen kl. 8.00 på fastende mave.

·      Du drikker 1 stort glas med varmt, fysiologisk saltvand.

·      Derefter udføres 5  yogaøvelser, som er med til at åbne i tarmsystemet, så vandet ledes igennem og ikke udskilles i urinen.

·      Så 1 nyt glas, og en omgang med øvelser. Dette gentages 16 gange.

·      Efter de første 6 glas begynder du at gå på toilettet, og derefter fortsætter forløbet med:
- 1 glas saltvand
- 5 øvelser
- Gå på toilettet

·      Dette fortsætter indtil vandet som kommer ud er klart. Hvilket det almindeligvis er efter 10-16 omgange. (Saltindholdet gør at vandet ikke optages i blodet og udskilles gennem urinen, men udskilles gennem tarmen).

·      Derefter følger maveskylning og næseskylning.
- 45-60 minutters hvile.

·      Et specielt måltid mad (Ris og røde linser m/ghee, som er en ren olie lavet af smør).

·      Efter maden skal du igen hvile 45-60 minutter.

·      Samtale og vejledning om kosten og de fysiske og psykiske virkninger,

·      Tag den med ro resten af dagen. (Normale aktiviteter, men ingen store anstrengelser.)

·      Undgå at drikke koldt vand samme dag som tarmskylningen, men gerne lunkent/varmt vand.

 

Det er individuelt, hvor lang tid udrensningen varer. Hele forløbet vil være afsluttet ved 16-17 tiden.

 

 

DIÆTEN efter tarmskylningen

Efter tarmskylningen er det vigtigt at holde en speciel diæt i ti dage. Det bidrager til at bygge tarmfloraen op på en ordentlig måde og støtter den fortsatte udrensning af kroppen. Maden skal være mild, eftersom tarmene er følsomme og for at give nervesystemet en pause fra for mange påvirkninger.

De ti dage

Maden skal være enkel, letfordøjelig og neutral. Lav maden af friske grønsager, gerne økologisk dyrkede. Brug ikke konserves eller halvfabrikeret. Efter ca. halvdelen af diætperioden kan du bruge milde urtekrydderier i små mængder, f.eks basilikum.
Du kan spise så meget du vil. Diæten er ikke en slankekur, men mennesker med overvægt går ofte ned i vægt.

DU SPISER

1. kogte grønsager og rodfrugter, næsten alle slags, f.eks:
kartofler, gulerødder, pastinakker, rodselleri, søde kartofler, blomkål, broccoli, kinakål, savoykål, hvidkål, grønkål, squash, pumpe, spinat, mangold, asparges, artiskokker. Efter nogle dage: kogte tomater og majs.

2. kogte kornprodukter, f.eks:
råris, hvide ris, hirse, quinoa, boghvede, pasta (uden æg), couscous, brød (uden mælkeprodukter og sukker), grød på f.eks flager af havregryn, rug, korn, hvede, ris eller polenta.

3. kogte linser, ærter og bønner, f.eks:
sojabønner, adukibønner, kikærter, bondebønner, røde og grønne linser, haricots verts.

DU SPISER IKKE:

kød, fisk, æg
mælkeprodukter
stærke grønsager, f.eks. løg, porrer, hvidløg eller radiser/ræddiker
råkost, grønsagsjuice, nødder, frø
”sure” madvarer, f.eks mælkesyrede grønsager eller sojayoghurt
frugt, frugtjuice eller bær
nogen form for sukker, honning, sødemiddel eller slik
krydderier, i mad eller te, f.eks karry, peber, chili, kanel, ingefær, kardemomme
nogen form for stimulanser, f.eks alkohol, kaffe, grøn/sort te, kakao
stegt mad

 

 

 

TILBEREDNING og standardmenu

Kog grønsagerne møre, men de behøver ikke koge i stykker. Det er specielt vigtigt at kål koges tilstrækkeligt, ellers giver de luft i maven.
Linser, bønner og kornprodukter må også koges helt møre, hellere for meget end for lidt.
Bønner lægges i blød over natten. Når du skal tilberede dem, skift vand, kog bønnerne op, skift vandet igen, og kog dem siden til de er helt møre. Det giver mindst luft i maven.
Linser behøver ikke koge lige så længe som bønner og de behøver ikke ligge i blød over natten. Kog gerne røde eller grønne linser ordentligt til de bliver til en sovs. Du kan krydre med lidt anis og/eller fennikel. Brug ikke kogevandet fra bønnerne. Det giver luft i maven. Du behøver ikke spise linser eller bønner hver dag. Hveranden dag er nok.

Supper er udmærket, f.eks lavet af forskellige grønsager. Du kan have kartofler, nudler eller brudte spagetti i en suppe hvis du ønsker at den skal være lidt fyldigere. Gulerødder giver en fin farve og gerne noget grønt, f.eks broccoli eller brændenælder.
Hvis man vil jævne en suppe eller lave en sovs kan man bruge hvedemel, maizena (majsstivelse) eller rismel.
Hvis du får kogevand tilovers fra f.eks. gulerødder eller pastinakker kan det bruges som smagstilsætning i en sovs eller suppe. Men brug ikke kogevand fra kål eller bønner. Du kan også bruge vegetabilsk bouillon.

Man kan koge på forskellige måder. At dampkoge grønsager gør at de beholder både smag og næring. (Der findes specielle gryder til dampkogning, og net
som man lægger i en almindelig gryde.) At trykkoge bønner, linser, ris og andre kornprodukter går meget hurtigere end almindelig kogning og giver et godt resultat. Gryderne er forholdsvis dyre, men er en god investering.

Efter fem dage kan du tilberede grønsager i ovn. De må gerne få lidt farve, men skal ikke blive brune eller brændte. Forslag: Læg grønsagerne i en let olieret form og pensel dem med olie. Tilsæt lidt vand på bunden og læg låget på. Tilbered dem enten i varmluftsovn: ca. 45 min. på 170 grader; eller i almindelig ovn: ca. 45 min. på 190 grader. Squash, pumpe, tomater, gulerødder, pastinakker og rodselleri smager godt i en kombination eller hver for sig.

En standardmenu må gerne bestå af en blanding af 1, 2 og 3:
1. kogte kartofler/kartoffelmos (brug vegetabilskt margarine og bouillon) eller ris/pasta/hirse eller andet kornprodukt.
2. grønsager, f.eks. en kåltype, som broccoli, blomkål eller hvidkål sammen med gulerødder/pastinakker og/eller squash/pumpe. Gerne grønsager med forskellige farver.
3. kogte bønner/linser/ærter (nok med hveranden dag).

 

DETALJER og TIPS

* Ønsker du noget som ligner mælk, f.eks på grød, kan du bruge ris- eller havremælk, uden sukker.

* Efter fem dage kan du også anvende sesampasta og solsikkepasta som pålæg, gerne udrørt i vand så det bliver mere let fordøjeligt. Undgå jordnøddesmør, som er svært at fordøje. Kogte grønsager i skiver, f.eks kartofler, kan være godt på brød.

* Tofu (lavet af sojabønner) kan man også spise efter nogle dage, men brug det ikke hver dag. Det er bedst at undgå sojamælk, fordi det er svært fordøjeligt.

* Det er godt at undgå brød en eller et par af de første dage af diætperioden. Begynd derefter gerne med knækbrød. Brug vegetabilskt margarine (uden hærdede fedtsyrer) - eller olie - på brødet.

* Råris er godt for fordøjelsen og tarmene. Sorten basmatiris kan anbefales. Riskager er også ok.

* Vær sparsom med salt.

* Spis i fred og ro, og sid gerne fem minuter efter måltidet. Vil du stimulere fordøjelsen yderligere kan du sidde i diamantstillingen (vajrasana) på underbenene i 10 minutter, lige efter at du har spist.

* Spis ikke mellem måltiderne. Det gør fordøjelsen sværere.

* Drik gerne vand mellem måltiderne, men ikke iskoldt. Drik gerne svage urteteer (brændenælde, pebermynte, kamille og lignende) men ikke krydderurteteer som f.eks. yogite.

* Nogen gange tager det nogle dage inden man får afføring. Det er helt normalt. Hvis du ønsker en laxerande effekt kan du lægge en madske hørfrø i vand over natten, og drikke/spise det næste morgen. Drik gerne et eller et par glas kogt, varmt vand lige når du står op, og lad det gå mindst 10 minutter inden du spiser morgenmad.

* At bryde diæten for tidligt kan give forskellige besværligheder.

Efter 10-dages diæten kan du:
a) bryde diæten og begynde at spise det du ønsker.
Eller
b) forlænge effekten af tarmskylningen ved at undgå at spise kød, fisk og æg i 30 dage.